پرینتر سه بعدی DLP چیست و چگونه کار می‌کند؟

پرینتر سه بعدی dlp

پرینتر‌های سه بعدی :

انواع پرینتر‌های سه بعدی که پرینتر سه بعدی DLP هم یکی از آن‌هاست، برای انواع مواد سال‌‌های زیادی است که استفاده می‌شوند. بیشترین کاربرد پرینتر‌های سه بعدی در سال‌های اولیه استفاده از این دستگاه‌ها، فقط در صنعت بوده و برای ساخت قطعات بسیار پیچیده و یا ساخت نمونه اولیه و پیاده سازی ایده برای تست‌های اولیه بوده است.

با پیشرفته‌تر شدن چاپگر‌های سه بعدی و راحت‌تر شدن تولید‌ آن‌ها و همچنین آشنایی بیشتر صنایع مختلف با این تکنولوژی جدید، کاربرد‌های آن‌ها نیز بیشتر‌ شد.

کاربرد‌ها و تولید پرینتر‌ها به حدی افزایش داشته‌است که افرادی برای ساخت اسباب بازی ویژه‌ی مورد نظرشان یا پروژه‌های دانشگاهی نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند. کاربرد‌های محتلف پرینتر سه بعدی،‌ پرینتر ویژه خود را نیز می‌طلبد که در این متن پرینتر سه بعدی DLP و بعضی کاربرد‌های آن را بیان ‌خواهیم کرد.

DLP  مخفف چیست؟

DLP  مخفف (( D = Digital , L = Light , P = Processing  )) ، به معنی پردازش نور دیجیتالی می‌باشد. از معنی ‌DLP  متوجه می‌شویم که این نوع پرینتر‌ها از نور برای انجام چاپ استفاده می‌کنند. تا این جای کار مشخص است که این نوع پرینتر‌ها نحوه عملکردشان با پرینتر‌های سه بعدی مشهوری که همه مان  دیده‌ایم و از پلاستیک ریسمان مانندی برای پرینت استفاده می‌کنند کاملا متفاوت است.

پرینتر سه بعدی DLP از چه اجزایی تشکیل شده است؟

اجزای اصلی این پرینتر، پروژکتور یا LCD  (در مدل‌های جدید) ، رزین تانک،‌ لامپ UV، موتور و پیچ انتقال نیرو( برای بالا پایین بردن پلیت (plate) ) ، پردازنده و غیره . همچنین جهت آسیب نزدن نور UV ، از درپوش شیشه‌ای ضد UV هم استفاده می‌شود. در ادامه هنگام توضیح نحوه عملکرد چاپگر با این اجزا بیشتر آشنا خواهیم شد.

پرینتر سه بعدی dlp چگونه کار می‌ کند

پرینتر سه بعدی DLP چگونه کار می‌کند؟

در این نوع پرینتر‌ها از رزین فوتوپلیمر یعنی رزینی که حساس به نور است استفاده می‌شود. فوتوپلیمر‌ها وفتی تور به آن‌ها تابانده می‌شود خشک می‌شوند و شکل پلاستیک مانندی به خود می‌گیرند. انواع متنوعی از این رزین‌ها یافت می‌شود و معمولا در پرینتر‌ها برای اینکه نور اتاق یعنی نور مرئی قبل از عملیات رزین را تحت تاثیر قرار ندهد، از انواع حساس به نور UV استفاده می‌شود.

ابتدا رزین در رزین تانک ( حوضچه رزین ) پرینتر ریخته می‌شود. سپس پروژکتور یا LCD، شروع به کار می‌کند و ابتدا پایه‌ای برای نمونه‌ای که می‌خواهیم چاپ کنیم، با خشک کردن رزین روی پلیت ایجاد می‌کند. سپس بعد از اینکه پایه مناسبی برای نمونه ایجاد شد، پلیت بالا می‌رود و دوباره برای پرینت وارد رزین می‌شود.

پرینت نمونه به این صورت انجام می‌شود که پروژکتور با تاباندن شکل سطح مقطع نمونه مورد نظر برای چاپ، لایه‌ای از آن را با خشک کردن رزین ایجاد می‌کند . سپس دوباره …. بالا می‌رود و باز هم به داخل رزین برای ایجاد لایه بعدی وارد رزین می‌شود. این عمل لایه‌های بسیار نازک چند میکرونی ایجاد می‌کند و آن قدر تکرار می‌شود تا جسم دلخواه ما به طور کامل پرینت سه بعدی شود.

برای راحت‌تر درک کردن سطح مقطع، تصور کنید که بخواهیم یک فرفره را پرینت کنیم. تصور کنید که این فرفره پلاستیکی را با جسم بسیار تیزی ، لایه لایه برش دهیم. می‌توان تصور کرد که لایه‌های پایینی دایره‌های کوچکی خواهند بود که رفته رفته وقتی به قسمت‌های بالای فرفره می‌رسیم، دایره‌ها بزرگتر‌خواهند شد. پرینتر در واقع برای چاپ یک فرفره، ابتدا دایره کوچکی ایجاد می‌کند و سپس دایره‌های بزرگتری را روی دایره‌های کوچک قبلی ایجاد می‌کند تا فرفره تمام شود.

البته فرفره فقط مثالی برای درک آسان‌تر پرینتر بود و از این پرینتر برای ساخت اجسام بسیار پیچیده و تخصصی استفاده می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی dlp

از پرینتر سه بعدی DLP،‌ چه استفاده‌های می‌شود؟

کاربرد‌های زیادی را از این نوع پرینتر می‌توان انتظار داشت، ولی در کشور ما و سایر نقاط جهان، کاربرد‌های دندانپزشکی و طلاسازی مطرح‌تر است. در کاربرد دندانپزشکی، از پرینتر برای ایجاد‌ قالب‌های ایمپلنت و ساخت بریج استفاده می‌شود. در کاربرد طلاسازی نیز، پرینتر قالب‌های بسیار دقیق و ظریف طلا و جواهر را چاپ می‌کند و سپس عملیات ریخته‌گری روی آن انجام می‌شود.

تکنولوژی پرینت سه بعدی،‌ فناوری جدیدی است که روز به روز پیشرفت می کند و سعی می‌شود نمونه‌های پرینت شده، سریع‌تر و دقیق‌تر و ارزان‌تر پرینت شوتد. پرینتر‌ سه بعدی DLP، یکی از جدیدترین نوع پرینتر‌های سه بعدی است که سرعت بسیار بالا و دقت بسیار خوبی دارد، که البته کیفیت و دقت آن مربوط به پروژکتور یا LCD آن خواهد بود. هرچه رزولوشن LCD و یا پروژکتور بالاتر باشد، کیفیت چاپ هم بالاتر خواهد بود. همچنین مواد اولیه یعنی نوع رزین هم تاثیر بسزایی در کیفیت محصول پرینت شده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *